lördag 21 februari 2009

Missade möten

Det slog mig idag, tänk alla fina människor som passerar förbi mitt framför näsan på mig utan att jag någonsin kommer att veta om det. Det finns personer i mitt liv som jag av en ren tillfällighet fått möjligheten att i alla fall till liten del lära känna. Bara tanken på att ha anlänt någon minut senare, att inte anmält sig till den där kursen, tackat nej till spelningen (!) eller helt enkelt istället bara stannat hemma väcker både en känsla av tacksamhet och ångest. Tacksamhet för alla dessa möten berikar mig, de är kylskåpsmagneter för tider och epoker i mitt liv...vissa påminner om tider då allt kändes rätt och lätt - andra om förändringar som både gjorde gott och ont. En ångestkänsla finns ändå kopplad till alla dessa möten...för trots att jag ett antal gånger haft turen att pricka precis rätt tid och tillfälle, så har jag ju på grund av detta missat någon och något som fanns där både minuten före och efter... I slutändan handlar det om att vara tacksam för det man har och det man åstadkommit, inte gräma sig över det man precis missat - men om de människor jag precis missat är av samma kaliber som de jag precis träffat, så kan jag inte låta bli att känna mig lite sorgsen.Ikväll är det melodifestivalen, hoppas äkta talang och låtkvalité får bli avgörande i denna deltävling...You'll never know...miracles happen.. :)J

4 kommentarer:

  1. Anonym19:38

    Jag tror det betyder mycket att vara medveten om de härliga möten man haft, att tänka på dem,vara tacksam, glädjas att just jag fick dela en härlig stund med en annan människa.Dessa stunder låter oss växa, och bli medvetna om vilken fantastisk människa även vi själva är. Om dessa möten går att påverka och planera så är det värt att försöka, och behålla dem länge.En del avsked kan vara svåra, men i slutändan finns tacksamheten för mötet man haft.

    SvaraRadera
  2. Anonym19:39

    Jag tror att alla någon gång har varit med om underliga sammanträffanden i livet. Rena tillfälligheter kallar du det, många andra brukar kalla det slumpen. Är det verkigen en ren tillfällighet att du tackat ja till spelningen, anmälde dig på kursen, gått ut istället för att stanna hemma? Är hela livet fyllt av tillfälligheter? Sker allt av en slump?

    För att citera en av mina nutida favoritfilosofer Jan Cederquist "slumpen är ingen tillfällighet"

    Jag vill så gärna tro att det finns en mening med alla möten, att allt inte bara sker av en slump...på så sätt kan man slippa ångesten och bara känna tacksamhet!

    SvaraRadera
  3. Anonym19:41

    Jag kommer med spänning följa din blogg. DU är duktig på att skriva.

    SvaraRadera
  4. Anonym19:41

    Man kan ochså tänka att det är tur att man inte kan lära känna alla människor man träffar på...det skulle vara oerhört jobbigt då det någon gång skulle komma till avsked i någon form...livet är ju inte bara roligt och lyckligt...finns ju en del elände ochså som drabbar många människor..Ibland måste man sluta fundera och bara ägna sig åt att vara. Att titta ut genom fönstret och bara titta, inte se allt som finns att se..det kan man göra en annan dag. Kram kram

    SvaraRadera