tisdag 16 mars 2010

"Green, green grass of hooome..."


Homänn! Ännu sköljer känslostormarna öven än som om man vore 15 år och nykär, dock är det inte klassisk "hjärtsmärta" som piskar upp stormar inombords. Uppbrott från vanor och mönster sätter grundvalar i gungning, vilket är bra..eftersom det påminner om att man, trots allt, är grundad och att de viktigaste bitarna av känslolivet ändå ligger tryggt på sin plats. Inser dock att återkomst även det kan påverka på liknande sätt..inte helt lika men dock med samma pondus och styrka. Jag tror att människan i grunden är stationär. Vi vill hitta en täppa att slå upp vår tipi på, en plätt som vi väljer till att bli "hem" och där vi kommer att bli kvar tills vi tvingas flytta på oss. Det är viktigt just av den anledning att vi bestämmer oss för den, vi tvingas till ett val. Val är avstamp som gör att vi på vissa plan slutat snegla mot horisonten, de skapar trygghet och gör att blicken istället kan sänkas och vi plötsligt kan koncentrera oss på vad vi håller i händerna. Samhället jag växt upp i gör det dock svårt att göra dessa avstamp. Samhället drillar sina individer att kritiskt granska, maximera och utforska - vilket skapar visionärer och möjligheter i mycket högre grad än tidigare. En hemresa efter ett uppbrott och ett etablerande av en ny vardag gör det tydligt för mig hur mycket, det jag lämnat, betyder för mig. Jag är otroligt stolt och glad över min familj, mina vänner och det liv jag har byggt. Det blir så tydligt hur äkta värden består, när man trots en längre frånvaro alltid automatiskt är tillbaka på ruta 1 när man återvänder. Det gör dock ont att lämna det man håller av, men när första stinget lagt sig så inser jag att det är just denna trygghet som gör att jag vågar kasta mig ut i osäkerheter - jag vet var det grönaste gräset växer.. och just på grund av det så känns det jäkligt bra att smyga iväg och okynnesäta av andra, om ej lika gröna, så dock mycket välsmakande gräs.

Love ya, det tror jag ni vet.

//Johan

1 kommentar:

  1. Anonym18:40

    Man måste komma bort för att komma hem....Gräset är grönare ett tag, njut av det och kom hem oftare

    SvaraRadera